Hoppa till innehållet

Akelius jublar över jättenotan: ”Jag tackar ödmjukt”

För Roger Akelius landar den egna slutnotan av årets julinsamling på cirka 301 miljoner kronor. 

I slutskedet skjuter han till ett par extra miljoner för att insamlingen ska nå 600 Mkr

När Roger Akelius går in i det nya året blir det med 301 Mkr mindre i plånboken.

”Jag tackar ödmjukt för euforin av att förlora några hundra miljoner. Jag är lyrisk över att några hundratusen svenskar hjälper flyktingar. Att ’Sverige inte kan’ är amatörernas argument”. Sveriges bästa rekord är insamlingsrekord” säger fastighetsmiljardären om resultatet. 

Resultatet för årets insamling till SOS Barnbyar, Unicef, Läkare utan gränser och Sverige för UNHCR landade på totalt 299 Mkr. Med Roger Akelius dubblering blir det 598 Mkr. 

Han höjer dock donationen för att slutsumman ska landa på 600 Mkr. 

Roger Akelius kalkyl var att betala 175 Mkr, nu får han hosta upp betydligt mycket mer. 

Det tidigare rekordet för Akelius Foundations välgörenhetsutmaning var 254 Mkr, Akelius pengar inräknat, och samlades ihop till förmån för Läkare utan gränser för två år sedan. 

Det är fjärde året som Roger Akelius utmanar näringslivet och svenskarna att skänka till hjälporganisationer. Till skillnad från tidigare år valde Roger Akelius ut tre organisationer i stället för en: Unicef, Läkare utan gränser och SOS Barnbyar. 

Efter en lyckad annonsering i Dagens industri involverades även Sverige för UNHCR i kampanjen. 

Till skillnad från tidigare år har dubbleringskampanjen även pågått i november. 

”Gåvan motsvarar 200.000 kronor per anställd i Akelius. Mina anställda är unga internationella akademiker i megastäder. De är solidariska med alla människor.”

Roger Akelius har byggt upp ett bestånd med 50.000 lägenheter i Europa, USA och Kanada – fastigheter som är värderade till 130 miljarder kronor. 

De senaste tio åren har bolaget, enligt egen utsago, köpt åtminstone ett hyreshus per vecka. Privat har Roger Akelius känt en skam över flyktingsituationen i Europa. 

”Jag har jobbat hela livet. Ska jag investera vinsten i genusforskning, middagar eller fattiga människor? Det finns människor som drabbats värre än feta svenskar”, säger Roger Akelius krasst.

”Det är enkelt att bli populär på jobbet. Ge vinsten till flyktingar”, säger Roger Akelius som uppmanar fler i näringslivet att engagera sig. 

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera