Arbetsmarknad

Arbetsgivare efterlyser flerspråkighet hos unga

1:31 min

Ikea har vågat starta ett kundcenter på arabiska - tack vare språkkunskaperna hos unga svenskar. Flerspråkighet är en mer och mer efterfrågad kompetens på arbetsmarknaden.

Svenskarna är enligt Eurostat bäst i EU på att prata fler språk än sitt eget. Och den utvecklingen välkomnas på arbetsmarknaden, där den bland annat gjort att Ikea kunnat starta ett kundcenter för arabisktalande kunder.

– Där har vi kunnat anställa ett antal härliga personer och ge bättre service till de kunder som kanske bara pratar arabiska. Det är en framgångssaga i min vardag, säger Andreas Castor på Ikea Sverige.

Ikea är ett av de företag som flest unga studerande vill jobba för, enligt en undersökning från Universum. Andreas Castor säger att det märks att språkkunskaperna bland unga arbetssökande är goda.

– Det viktiga är inte vilket språk man kan, utan att man brinner för och satsar på det språk man har, så kan man ta sig vart man vill.

Petra Platen, språkforskare vid Göteborgs universitet har märkt ett ökat intresse för språkstudier.

– Från och med förra terminen kunde vi se ett ökat intresse för de flesta språk vi har på Göteborgs universitet, säger Petra Platen.