Slöjdläraren Sandra Leedotter tyckte att hennes elever pratade mycket om sex på lektionerna, men alla verkade inte ha så bra koll på hur barn blir till.
Hon frågade sina elever i nian hur ofta de har undervisning i sex och samlevnad. Utifrån de svar hon fick drog hon slutsatsen att undervisningen var bristfällig.
Fick tillverka könsorgan
Hon tog saken i egna händer och tillsammans med skolkuratorn tittade hon på hur sex och samlevnad skulle kunna införas under slöjden. Utifrån Skolverkets stödmaterial för hur jämställdhet, sexualitet och relationer kan kopplas till slöjdundervisningen drog hon sedan igång ett sex veckor långt pilotprojekt med eleverna i nian som fick tillverka könsorgan i tyg.
– Reaktionerna har varit jättepositiva, framför allt på sociala medier men också från lärare och elever, säger hon.
Hon fortsätter nu med den lägre årskursen. Eleverna i åttan broderar nu olika budskap om sex och människors lika värde på vita tygstycken.
Diskussioner i smågrupp
Tanken är att elevernas alster ska hängas upp inne hos skolkuratorn för att andra ungdomar ska kunna ta del av dem. Under lektionernas gång får också de elever som vill skriva ner frågor på små lappar, frågor som tas upp till diskussion i små grupper i slutet av varje lektion.
– Då blir det lättare att ha en livlig diskussion och man vågar prata för det blir inte lika pinsamt, säger Sandra Leedotter.
Hör elevernas tankar i videon ovan.